Budapest, 2020. november 14. – Jövő tavasszal a jelenlegihez képest modernebb, a változó felhasználói igényekhez igazodó MOL Bubit vehetnek birtokukba a fővárosban közlekedők. Új mobilapplikáció, könnyebben tekerhető kerékpárok, valamint többszintű árazás és rugalmasabb használat – ezek lesznek az új közösségi kerékpárrendszer jellemzői.

A MOL Bubi teljesen új dimenziókat nyitott a budapesti közösségi közlekedésben. Mára a rendszer megvalósította eredeti célját, hozzájárult a kerékpározás, mint reális városi közlekedési alternatíva elfogadtatásához, népszerűsítéséhez. A sikeres bevezetésnek köszönhetően egy széles körben ismert, elismert (pl.: a Forbes 2015-ben a legtrendibb magyar márkák közé választotta), értékes brand jött létre a megosztáson alapuló közlekedési eszközök piacán.

A népszerű közbringarendszer 2014-óta elérhető Budapesten, hat év után azonban elérkezett az ideje annak, hogy alapjaiban újuljon meg a szolgáltatás: a felhasználói igények és a szokások, valamint a technológiai lehetőségek is jelentősen megváltoztak ez idő alatt.  Ezért írt ki közbeszerzést a vállalat a rendszer átalakítására, ennek köszönhetően az új MOL Bubi 2021 tavaszától lesz elérhető a felhasználók számára.

A jelenleg érvényben lévő üzemeltetői szerződés 2020. november 29-én jár le, amelyet a BKK nem hosszabbított meg az átmeneti hónapokra, tehát a szolgáltatás tavaszig szünetelni fog. A leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak a legideálisabb: ilyenkor az átlagoshoz képest 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága. (Napi szinten 230-280 bérlés jellemző a téli hónapokban, de előfordult már olyan nap is, amikor 90-nél kevesebb felvételt regisztráltak.)  A hosszabbítás költségei ezzel szemben irreálisan nagy kiadásokkal terhelték volna a BKK egyébként is megtépázott költségvetését, amely a koronavírusnak köszönhetően megközelítőleg 30 milliárd forintos hiányt mutat.

Mit köszönhetünk a MOL Bubinak eddig? 

A MOL Bubi születése óta a 2071 darab almazöld biciklivel

  • megközelítőleg 3 milliószor utaztak,
  • jellemzően 8 percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel
  • összesen kb. 6 millió kilométer utat tettek meg, ezért
  • kb. 1 millió kilogramm kibocsátott széndioxidtól óvták meg Budapestet.

A közbringa népszerűsége a kezdeti lendület után alábbhagyott, ugyanis megmutatkoztak annak hibái: a nehéz kerékpárok, a bonyolult, személyes jelentlétet igénylő regisztrációs rendszer, a 25 ezer forintos kaució, a nehézkes kerékpárfelvétel miatt folyamatosan csökkent a felhasználók száma. Idén tavasszal a 100 forintos havi díjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének köszönhetően sokan visszatértek a MOL Bubihoz, a rekordszámú új ügyfél miatt pedig átlépte a százezret a regisztrált ügyfelek száma.

Milyen lesz az új MOL Bubi?

Ahhoz, hogy a BKK növelni tudja a kerékpárok kihasználtságát, hatékonyabbá váljon a működtetés, korszerűbb legyen a rendszer, számos ponton fejleszteni kell a MOL Bubit:

  • 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, ez az állomány – igény esetén – további 400 biciklivel bármikor bővíthető. A közbeszerzésben előírt kerékpárok számát az elmúlt hat év statisztikái alapján határozta meg a cég. A kimutatások alapján nincs szükség ennél nagyobb mennyiségre.
  • A kiírás szerint a leendő szolgáltatónak defekttűrő, fújt gumikkal kell felszerelnie a kerékpárokat, amelyek a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosítanak.
  • Tervek szerint egy rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak. Az üzemeltetéséhez új informatikai háttér épül ki.
  • Felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
  • Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása. A BKK lízingszerződés keretében bérelné az eszközöket a leendő szolgáltatótól a következő 5 évben, így nem kellene megvásárolnia a bicikliket. A logisztikáért és a karbantartásért is ez a társaság felel majd.
  • Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – ún. free-floating – megoldásokat is tesztelni fog a felhasználók kényelme érdekében. Ezzel egy esetleges későbbi bevezetés esetén az is lehetővé válhat, hogy az ügyfelek a kerékpárokat előre kijelölt virtuális dokkolóknál helyezzék el.

Az új MOL Bubi rendszerben azonban nem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartását, ugyanis ezeknek a bicikliknek nem csak a beszerzése, hanem a későbbi üzemeltetési költsége is többszöröse egy hagyományos kerékpárénak.

Mikortól tekerhetünk az új MOL Bubival?

A MOL Bubi közbeszerzése jelenleg is fut, ez alapján választja ki a BKK a leendő szolgáltatót, aki már jövő tavasszal elindítja az új rendszert. A BKK a megújult MOL Bubi pontos indulási dátumát a folyamatban lévő közbeszerzési eljárás sikeres lezárása után, a szerződéskötést követően jelenti be.

Akik a kényszerű leállás miatt már nem tudják a meglévő bérletüket teljes mértékben kihasználni kompenzációban részesülnek. Ennek módjáról a közlekedési társaság később ad tájékoztatást.



[eredeti cikk]

Leave a Comment

Your email address will not be published.